Vandaag, donderdag 26 april 2012, is het precies 75 jaar geleden dat op 26 april 1937 tijdens de Spaanse Burgeroorlog de historische binnenstad van het Baskische Guernica door het Duitse “Legion Condor” werd plat gebombardeerd. Het was het eerste terreurbombardement op burgers in Europa. 60% van alle huizen werd vernield 1000 burgers kwamen om het leven. Het bombardement gebeurde in opdracht van de fascisten onder leiding van Francisco Franco, om de weerstand van de Republikeinen te breken. De Basken streden aan de zijde van de republikeinen.

Nadat de eerste berichten over het bombardement werden gepubliceerd begon Pablo Picasso schetsen te maken voor een nieuw project. Vanaf 1 mei schilderde Picasso zes weken aan wat het beroemde schilderij “Guernica” zou worden.
De schetsen en proefschilderingen die Picasso maakte voor het ontstaan van “Guernica” zijn, zoals geëist door Picasso, altijd bij het schilderij gebleven.

Het schilderij laat de stad zien tijdens het bombardement. Er is veel tegelijk te zien op het schilderij. Een paard dat in paniek een huis binnen stormt. Rechts valt iemand van het brandende dak en een moeder huilt om haar dode kind.
Pablo Picasso wilde met het schilderij de chaos tijdens een bombardement laten voelen als je naar het schilderij kijkt. Ook de achtergrond is door elkaar, er is geen verschil tussen binnen en buiten. De mensen rennen in paniek uit hun huizen.
Het schilderij is in lijnen en vlakken in zwart, wit en grijs geschilderd om de oorlog uit te drukken. Het is geen realistisch schilderij. Pablo Picasso probeerde het gevoel tijdens het bombardement over te brengen, niet zoals het er uitzag.
Vooraan het schilderij is een man met een kapot zwaard afgebeeld. Een symbool voor een dode soldaat. Het paard drukt de angst uit en is het symbool voor de onschuldige slachtoffers in de oorlog. De moeder met het dode kind symboliseert het verdriet om de gesneuvelden.
De lamp op het schilderij staat symbool voor de explosie en het bombardement in Guernica.
Op de Expo van 1937 in Parijs werd het schilderij voor het eerst getoond.
Na op verschillende tentoonstellingen te zijn getoond vond het schilderij een onderkomen in het Museum of Modern Art te New York. Daar zou het blijven tot 1981. Daarna kwam het terecht in een nevengebouw van het Museo del Prado in Madrid. In 1992 werd het verplaatst naar het Museo Reina Sofía, het tevens in Madrid gevestigde museum voor moderne kunst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s