Vandaag, donderdag 1 januari 2009, wordt de op 1 januari 1919 in New York geboren Amerikaans auteur Jerome David Salinger 90 jaar.

 

J.D. Salinger

 

Zijn beroemdste werk is ongetwijfeld “The Catcher in the Rye” uit 1951 (“De vanger in het graan”). In dit boek zwerft de puber Holden Caulfield enige dagen door New York. Talloze jongeren herkenden zich in het boek, dat hierdoor de status van klassieker kreeg.

 

The Catcher in the Rye

 

De eerste zin van The Catcher in the Rye: “IF YOU REALLY want to hear about it, the first thing you’ll probably want to know is where I was born, and what my lousy childhood was like, and how my parents were occupied and all before they had me, and all that David Copperfield kind of crap, but I don’t feel like going into it, if you want to know the truth.” (“Als je het echt allemaal wil horen, dan wil je waarschijnlijk eerst weten waar ik geboren ben en wat een waardeloze jeugd ik heb gehad en wat mijn ouders allemaal gedaan hebben voordat ze mij kregen en meer van dat soort sentimentele gelul, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om het daarover te hebben” of “Als u het werkelijk allemaal wilt horen, zult u waarschijnlijk eerst willen weten waar ik geboren ben en wat een rotjeugd ik heb gehad, en wat mijn ouwelui deden voor ze mij kregen en al dat soort Merijntje Gijzen gedoe meer, maar ik heb geen zin erop in te gaan”).

Teleurgesteld in de literaire wereld besloot hij vanaf 1963 om zijn werk niet meer te publiceren. Hij leidt sindsdien een teruggetrokken bestaan in Cornish, New Hampshire.

Geef een reactie

