Charley Fox Charley Fox

Eergisteren, zaterdag 18 oktober 2008, kwam de 88-jarige Canadees Charley Fox bij een auto-ongeval in de buurt van Tillsonburg, Ontario, om het leven.

Charles W. Fox werd geboren in 1920. Als zoon van een Ierse immigrant ging hij in 1939 bij de RCAF, de Royal Canadian Air Force.

In augustus 1943 kwam hij naar Europa voor zijn opleiding als gevechtspiloot.

In januari 1944 werd hij lid van het Canadian 412 Squadron en begint in een Spitfire bommenwerpers te escorteren, verkenningen te doen maar vooral gericht gronddoelwitten te bestoken. Hij vernietigde en beschadigde daarbij 153 vijandelijke treinen, locomotieven en wagens en kreeg hiervoor het Distinguished Flying Cross.

Op D-Day deed hij drie vluchten over de Franse kust.

Op 18 juni 1944 verplaatste het Canadian 412 Squadron zich naar de geallieerde luchtmachtbasis van Beny-sur-Mer in Normandië

Het was van hieruit dat Fox op 17 juli 1944 opsteeg en even later een onbekende Duitse wagen opmerkte.

 

Erwin Rommel Erwin Rommel

Op die bewuste 17e juli had de Duitse Veldmaarschalk Erwin Rommel alweer vele honderden kilometers afgelegd om overal ter plaatste de situatie te gaan inschatten en de verslagen te horen van de plaatselijke commandanten.

Rommel – sinds november 1943 de opperbevelhebber van de Duitse verdediging aan de Atlantische kust in Frankrijk -, één van de meeste succesvolle Duitse militaire bevelhebbers en bij vriend en vijand zeer gerespecteerd was in Duitsland niet alleen vanwege zijn bekwaamheid populair, maar ook omdat hij de uitvoering van zijn plannen leidde vanuit de frontlinie in plaats van een veilig hoofdkwartier. Bovendien was Rommel, anders dan de meeste andere topofficieren, niet van adel. Erwin “de woestijnvos” Rommel veroverde met zijn Afrikakorps in 1942 Tobroek op de Britten en was de tegenstander van de geallieerde troepen onder Bernard Montgomery in El Alamein in Egypte.

Hij had juist de Commando Post verlaten van het 1st SS Panzer Corps – waar hij een interessante ontmoeting had met bevelhebber Sepp Dietrich – en was terug op weg naar zijn hoofdkwartier in La Roche-Guyon. Dietrich had hem aangeraden niet de hoofdweg te nemen vanwege de aanhoudende geallieerde kluchtaanvallen. Maar Rommel had de waarschuwing weggewuifd en reed in zijn gewone open Horch wagen.

Aan het stuur zat zijn vaste chauffeur Daniel. Rommel zat naast hem met de kaart voor hem om te navigeren. Achteraan zaten kapitein Lang, majoor Neuhaus en Feldwebel Hoike wiens taak het was te waarschuwen voor vijandelijke vliegtuigen.

Op de N179, net buiten Livarot, kregen twee Canadese Spitfires de wagen van Rommel in het vizier. Niet wetende wie er in de Duitse wagen zat opende de Spitfire van Charley Fox het vuur. Daniel werd zwaar geraakt, verloor de controle over het stuur en de wagen belande in een gracht. Kapitein Lang en majoor Neuhaus kwamen er van af met lichte verwondingen. Daniel overleed kort na de aanval. Rommel werd tegen de voorruit geslingerd en werd zwaar gewond aan het hoofd.

 

Charley Fox - aanval op Rommel Charley Fox’s aanval op Rommel

Charley Fox noteerde die dag in zijn logboek dat hij zoals gewoonlijk met zijn Spitfire VZ-F vloog en op patrouille was. Hij was 1u15min in de lucht gebleven. Onder de rubriek “results and remarks” schreef hij: “1 staff car destroyed”. Later werd er “Rommel?” bijgeschreven, nog later het woord “Yes”.

 

Drie dagen later, op 20 juli 1944, mislukte de bomaanslag van Claus von Stauffenberg (die onder Rommel in het Afrikakorps had gevochten) tegen Adolf Hitler. In de jacht op de samenzweerders die de Gestapo daarop ontkende viel na een tijdje ook de naam van Erwin Rommel. Omdat die nog steeds herstellende was van zijn verwondingen kon hij zich niet verdedigen tegen de aantijgingen en was zich waarschijnlijk nauwelijks bewust van de ernst van de situatie.

 

Op 14 oktober 1944 kreeg Rommel, die terug thuis was in Herrlingen in het zuiden van Duitsland, bezoek van twee generaals uit Berlijn. Ze namen hem apart en brachten hem op de hoogte van het feit dat hij beschuldigd werd van samenwerking aan de aanslag tegen Hitler. Maar Rommel voor het gerecht brengen en veroordelen zou het Duitse moreel een fikse knauw geven. Daarom werd hij voor de keuze gesteld: publiek terechtstaan voor samenzwering tegen Hitler of de eer aan zichzelf houden en zelfmoord plegen. In het laatste geval zou de nazipartij er voor zorgen dat bekend zou worden gemaakt dat zijn dood te wijten was aan de gevolgen van de geallieerde aanval op zijn wagen, zou hij een staatsbegrafenis krijgen en zou er gezorgd worden voor zijn familie. Rommel koos voor de laatste optie en nam in het bijzijn van de twee generaals een gifpil in. De partij hield woord. Op 18 oktober kreeg hij een staatsbegrafenis en de waarheid over de juiste omstandigheden van zijn dood kwam pas later aan het licht.

Zijn zoon Manfred werd later lid van de Duitse CDU-partij, was van 1974 tot 1996 burgemeester van Stuttgart en is nog steeds actief als spreker en schrijver. Hij lijdt aan de Ziekte van Parkinson.

 

Het leeft vele decennia geduurd eer vast kwam te staan dat Charley Fox de fatale schoten had gelost. Pas in 2004 werd Fox officieel aangewezen als de piloot die op Rommel schoot.

Er wordt gesuggereerd dat Fox zelf achteraf spijt heeft gehad van het gebeuren. Geruchten deden de ronde dat Rommel geheime pogingen aan het ondernemen was om met Generaal Montgomery een staakt-het-vuren te sluiten. Daardoor zou niet alleen de totale vernietiging van het Duitse leger worden voorkomen, maar konden de Duitsers samen met de geallieerden tegen de Russen vechten. Door de aanval op Rommel werden deze plannen – als ze er al waren – meteen de grond in geboord.

Fox heeft zich vaak de vraag gesteld: “Wat als ik die wagen niet had aangevallen? Wat als Rommel toen niet gewond zou zijn geraakt? Wat als Rommel een onderhoud zou hebben gehad met Montgomery?In januari 1945 eindigde Fox zijn “Tour of duty” in het Nederlandse Heesch. Tot 1956 bleef hij bij het 420 Reserve Squadron. Daarna begon hij in een schoenfabriek te werken tot aan zijn pensioen in 1998. Eergisteren liet hij het leven bij een auto-ongeval.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s